Voisiko tuotteen saada edullisemmin
Alennuskuponkeja on käytetty vähittäistavarakaupan myynninedistämisen välineenä kautta aikojen. Perinteiset sanomalehdistä tai tarjouskirjeistä leikattavat kupongit ovat jo pitkälti jääneet historiaan, tosin vielä niitäkin postiluukusta tupsahtelee esimerkiksi hampurilaisravintoloihin. Perinteisiä leikattavia tai repäistäviä.
Verkkokaupoissa ostoksia tehtäessä on hyvä muistaa tarkistaa löytyisikö kyseisiin ostoksiin alennuskoodia, jolla saisi tuotteen normaalihintaa edullisemmin. Koodeja on löydettävissä intenetistä useilta eri sivustoilta ja niitä on tarjolla lukuisiin suomalaisiin ja ulkomaisiin verkkokauppoihin ja esimerkiksi ymmärtävää viihdettä tarjoaville pelisivustoille, kunhan vain tietää mistä etsiä.
Suomessa näiden ilmaisten koodien käyttäminen on vielä melko vähäistä, arviolta muutaman prosentin osalta ostoksista, eikä alennuskuponkeja tarjoavia sivustoja kovin hyvin tunneta. Osin myös se, että netissä pyörii satunnaisesti vanhentuneita koodeja tarjoavia sivustoja, heikentää kuluttajien luottamusta, eikä koodeja välttämättä edes viitsitä yrittää etsiä. Yhdysvalloissa ja Euroopassa internetin alennuskoodeja käytetäänkin huomattavasti yleisemmin kuin meillä.
Sivustoja
Alennuskoodeja voi etsiä useilta sivustoilta, ja niitä aktiivisesti tarjoavia ovat esimerkiksi seuraavat sivustot:
-alennuskoodeja.fi sivuston alennuskoodeisssa on selkeästi näkyvillä koodien voimassaolopäivä, ja siellä on myös erikseen luokiteltu voimassaolevat alennukset. Valtaosa alennuksista on kuitenkin tyyliin “osa tuotteista -30% alennuksella”, eli yksilöityjä tiettyyn tuotteeseen kohdistuvia alennuksia ei juurikaan ole
-alennuskoodi.fm sivustolta löytyy laaja valikoima koodeja eri liikkeisiin, ja tarjolla on enemmän juuri tiettyyn tuotteeseen tai tuoteryhmään kohdistettuja koodeja. Osa vaikuttaa kuitenkin olevan markkinointityyppisiä alennuksia, eli sellaisia jotka tulevat liikkeiden verkkokaupan sivuilla tarjolle ilman erillistä koodiakin. Mutta informaatioluontoisena sivusto toimii myös näissä tapauksissa hyvin ja selkeästi
-cuponation.fi sivusto tarjoaa myös enemmän yleisiä alennuksia eri verkkokauppoihin, eli sellaisia jotka lienevät voimassa ilman erityistä koodiakaan. Tältäkin sivustolta varmasti voi löytää hyödyllisiä alennuksia jos on jokin tietty kohde mihin alennusta etsii
-suomi24 on tunnettu ja suuri nettisivusto, jolla on takanaan pitkä yhteistyö eri verkkokauppojen kanssa. Sivustolla on koodeja ihan laidasta laitaan, ja satunnainen kävijä saa olla tarkkana sillä kovin paljon informaatiota ei sivulta saa, vaan se linkittää käyttäjän herkästi eteenpäin.
Yksi mielenkiintoinen ja uusi tuttavuus alennuskoodeja tarjoavasta sivustosta on alennuskoodit.posti.fi. Sivuilla on selkeä ulkoasu ja koodit on luokiteltu hyvin. Koodien määrässä ei ehkä kilpailla konkarisivustojen verran, mutta toisaalta selkeys voi olla tässä haussa valttia. Lisäksi sivuilla on tyrkyllä mukavan sopivasti tilaa ilmaiseksi -alennuskoodeja. Näillä ilmaisilla alekoodeilla saa etuja mm. seuraaviin tarjoaviin palveluihin:
-BookBeat tarjoaa 3 viikon ilmaisen kokeilun ääni- ja e-kirjojen valikoimaansa
-Storytel tarjoaa kahden viikon maksuttoman kokeilu valikoimaansa ääni- ja e-kirjoista
-DNA Musiikkikirjasto tarjoaa ilmaisen kuukauden kokeilun musiikin ystäville
-E-Kontakti on seuranhakupalvelu ja koodilla saa kolmen päivän ilmaisen kokeilun
-Elisa e-kirja josta saa yhden kirjan veloituksetta ladattavaksi ja luettavaksi ilman tiukkaa aikarajaa
-Viaplay tarjoaa koodin kautta ilmaisia sarjoja ja leffoja käyttäjälle kahden viikon ajaksi.
Hinnan perässä vai ei
Isoin netin alennuskoodeja hyödyntävä käyttäjäryhmä on verkkokauppaostoksiin tottuneet, noin 18-35 vuotiaat nuoret. Koodeja käytetään eniten vaatteisiin, matkailuun ja elektroniikkaan. Näin arvioidaan Cuponationista sekä Alennuskoodi.fm -sivustolta.
Suomalaiset verkkokaupat eivät ole vielä oppineet hyödyntämään alennuskoodien markkinointi-ideaa kuten kansainväliset liikkeet. Sellainen Suomessakin toimiva on Zalando, josta veikataan syyksi että suomalaiset eivät ole niin kovin hinnan perään, vaan enemmän täällä arvostetaan kätevyyttä kuin edullisuutta. Se että löytyy tietty tuote ja että sen toimituksen saa lähelle asiakasta ovat merkittävämpiä tekijöitä kuin hinta.
Alennuskoodeja liikkuu muullakin tavoin kuin netissä koodeja tarjoavilla sivustoilla. Eli monet liikkeet toimittavat niitä suoraan asiakkailleen esimerkiksi paperisen mainosmateriaalin mukana postitse. Tai suoraan sähköpostitse asiakaskirjeen mukana. Postin mukana saapuu henkilökohtainen koodi jolla sitten saa alennuksen verkkokaupasta. Ei välttämättä yhtä järisyttävä palkinto vastaanottajalle kuin esimerkiksi maajoukkue jalkapallo liput innokkaalle Huuhkaja-fanille, mutta tällä tavoin liike pystyy tarjoamaan kohdennettua mainontaa asiakkailleen, ja samalla huomioimaan asiakkaan ostokäyttäytymistä. Tämä alennuskoodien toimitustavan voidaan sanoa olevan kuitenkin enemmänkin kanta-asiakasta sitouttavaa kuin satunnaista uusasiakashankintaa mitä koodisivustojen tarjoamat koodit puolestaan tekevät.