Jäsenetuja ja alennuskuponkeja löytyy moneen makuun, koska niitä voi käyttää joko perinteisinä muovikortteina ja paperikuponkeina, tai ne voivat olla olemassa vain tietojärjestelmissä ja koodeina.

Virtuaaliset leimakortit, jäsenkortit ja alennuskoodit

Tavallisimpia jäsenetusysteemejä ovat leimakortit, joihin saa leiman tehdessään ostoksia ja joissa saa jonkin edun siinä vaiheessa, kun leimoja on kertynyt tarpeeksi. Sen lisäksi on sirulla ja magneettijuovalla toimivia kortteja, joita höyläämällä henkilö kassalla saa kerrytettyä ostajalle etuja leimakortin tapaan tai annettua jäsenalennuksia.

Alennuskupongeista perinteisimpiä ovat lehdistä leikattavat mainokset, joita näyttämällä saa alennusta kassoilla. Alennuskoodit ovat moderni versio kupongeista. Näitä alennuskoodeja saa erilaisilta verkkosivustoilta. Osa sivustoista on nimenomaan alennuskoodeja listaavia sivuja, mutta koodeja löytyy myös päivälehtien nettisivuilta aivan kuten niitä voisi löytää paperistenkin lehtien sivuilta.

Virtuaaliset edut eivät paina kukkarossa

Virtuaaliset edut ovat käteviä niille, jotka eivät halua kantaa kortteja kukkarossaan. Erilaisia kortteja voi kertyä todella paljon. Joku saattaa kerätä leimoja monista eri kahviloista, jos ei jatkuvasti käy samassa paikassa. Leimoja voi kerätä pirtelöbaareista, lukuisista ravintoloista ja jopa päivittäistavarakaupoilla voi olla omat leimakorttinsa esimerkiksi take away -salaattien ostajille. Lisäksi erilaisilla pienillä ruoka-, tavara- tai vaateliikkeillä voi olla leimakorttinsa, tai jäsenetukorttinsa.

Useilla kuluttajilla on kukkarossaan sekä K-ketjun Plussakortti että S-ketjun S-etukortti. Nämä kaikki kortit eivät ehkä edes mahdu lompakkoon, puhumattakaan kännykän kuoren korttitaskuihin. Siksi on kätevää, että joissain liikkeissä on jo siirrytty virtuaalisiin jäsenetujärjestelmiin.

Marimekon kanta-asiakasohjelma on sellainen, että jäsenen tarvitsee vain kertoa nimensä kassalla, jossa etsitään jäsenen tiedot rekisteristä ja samalla voidaan antaa asiakasedut. Tässä rekisterissä on kortittomuuden lisäksi se etu myös, että on helppo kerryttää etuja käyttämällä Marimekon nettikauppaa. Sekä Marimekko että muut vastaavaa tapaa käyttävät liikkeet antavat usein asiakkaille myös mahdollisuuden kirjautua sisään liikkeen nettisivuille ja muuttaa siellä esimerkiksi omia yhteystietojaan ajan tasalle.

Musti ja Mirri -lemmikkitarvikeketjun asiakkaille on olemassa perinteinen kanta-asiakaskortti, jota näyttämällä saa rahallisia etuja, kun on ostanut tuotteita tietyllä summalla. Jos kortti on jäänyt kotiin, voi kassalla silti kerryttää etujaan, mikäli löytää vaikkapa sähköpostistaan jäsennumeronsa.