Jokaisen suomalaisen kannattaa hankkia vähintään yksi ruokakaupan bonuskortti. Suomessa suurimmat päivittäistavaraketjut ovat K-ryhmä ja S-ryhmä. K-ryhmän alaisuuteen kuuluvat K-Citymarketit, K-Supermarketit ja K-Marketit. Sen lisäksi esimerkiksi monilta huoltamoilta saa bonusta Plussa-korttia näyttämällä. S-ryhmä taas pitää hallussaan Prismoja, S-Marketteja, Alepoita ja ABC-liikenneasemia. S-korttia näyttämällä saa sen lisäksi bonus Sokos Hotelseista ja monista ravintoloista, kuten Amarilloista, Rossoista ja Chico’seista. Kaiken kaikkiaan voisi ajatella, että S-kortti on kattavampi kortti, mutta jokaisen kannattaa tehdä vertailua. Vain siten voi saada selville, kumpi korteista on juuri itselle kannattavampi.

Vertailu saatavasta bonuksesta

Sekä S-ryhmä että K-ryhmä maksavat asiakkailleen bonusrahaa sen mukaan, kuinka paljon ostoksia asiakkaat tekevät kuukauden sisällä. Ei ole väliä, kuinka paljon ostaa, S-ryhmä maksaa aina enemmän bonusta. Sen bonusprosentti on siis suurempi. Jos ostoksia tekee 400 eurolla kuukaudessa, bonusta S-kortilla saa vuodessa 120 euroa. K-ryhmän Plussa-kortilla tämä kyseinen bonus on 84 euroa vuodessa. Mitä enemmän korttia käyttää, sitä suurempia ovat sillä saadut bonukset. Samalla kasvaa myös S-kortin ja Plussa-kortin ero bonusten suhteen.

Plussa-kortilla voi kuitenkin saada etuja vaihtuvista tarjouksista, joita myönnetään ainoastaan Plussa-korttia näyttäville. Näitä alennuksia ei lasketa takaisin maksetun bonuksen joukkoon. S-kortilla tällaisia alennuksia ei saa. S-ryhmä on sen sijaan kehittänyt asiakasomistajapäivät, joiden aikana jokainen S-kortin omistava saa alennusta käyttötavaroista. Alennus on 15 prosenttia, joten asiakasomistajapäiville kannattaa keskittää kaikki suuret ostokset. Asiakasomistajapäivien alennuksia ei myöskään lasketa takaisin maksetun bonuksen joukkoon. Asiakasomistajapäivät eivät kuitenkaan koske ruokatavaroita ja taas toisaalta Plussa-kortilla saatavat alennukset koskevat juurikin ruokatavaroita. Jotkut jopa suunnittelevat tulevan viikon ruokalistaa sen mukaan, mitä milloinkin on tarjouksessa. Oikein keskittämällä Plussa-kortilla voi siis saada huimia alennuksia, jolloin Plussa-kortista tulee S-kortin veroinen.

Eniten kortin valintaan vaikuttaa kuitenkin se seikka, missä kaupassa on tottunut käymään ja mikä löytyy läheltä. Kun saman ryhmän kaupassa käy usein, customer loyalty program tulee kannattavaksi. Loppujen lopuksi siis molemmat korteista ovat ominaisuuksiltaan hyviä ja muutenkin kannattavia. Parasta on, jos lompakosta löytyvät molemmat näistä korteista. Silloin voi käydä molemmissa kaupoissa ja napata hyödyt talteen kaikkialta.